Meest gestelde vragen

Elke vereniging van mede-eigenaars is sinds 1 april 2017 verplicht de gegevens van haar syndicus in te laten schrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).


Het gaat om een inschrijving van zijn aanstelling/benoeming als syndicus. Deze inschrijving staat los van de verplichting van de syndicus tot inschrijving van zijn eigen onderneming in de KBO.

De inschrijving is verplicht voor elke syndicus, professioneel of niet-professioneel, fysiek persoon of rechtspersoon. 

Ook de voorlopige syndicus die aangesteld werd, hetzij door de algemene vergadering, hetzij door de rechter moet ingeschreven zijn.


Op deze manier kan men makkelijker kennis nemen van de gegevens van de syndicus of de voorlopige syndicus, zonder de betreffende mede-eigendom hierbij te moeten betrekken. 

De syndicus van een pand kan op elk moment worden geïdentificeerd.


Het gaat om de identificatiegegevens van de syndicus en de datum waarop zijn opdracht van start gaat. De aanvraag bevat dus de nodige stukken die die gegevens bevestigen.


Elke aanvraag tot inschrijving moet gepaard gaan met het aanbieden van diverse stukken en het verstrekken van diverse gegevens, zoals:

  • het ondernemingsnummer van de vereniging der mede-eigenaars;
  • een uittreksel uit de akte van benoeming;
  •  het rijksregisternummer of het identificatienummer in de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid als het om een syndicus natuurlijk persoon gaat;
  • het ondernemingsnummer en het rijksregisternummer of identificatienummer in de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid van de vertegenwoordiger als het om een syndicus rechtspersoon gaat.


Ingeval geen rijksregisternummer of identificatienummer in de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voorhanden is, kan het ondernemingsloket alle gegevens en documenten vragen die nodig

zijn voor de eenduidige identificatie van de betrokken natuurlijke persoon.


We maken het je gemakkelijk. Het inschrijvingsformulier op onze website helpt je hierbij verder. Indien nodig nemen wij contact met je op om de aanvraag tot inschrijving verder in orde te brengen.

De vereniging van mede-eigenaars of jijzelf als syndicus moeten een aanvraag tot inschrijving indienen bij een ondernemingsloket en dit ten laatste op de werkdag voorafgaand aan de dag waarop jouw opdracht als syndicus een aanvang neemt. Uitzondering hierop is het geval waarin de beslissing tot benoeming of aanstelling minder dan acht werkdagen werd genomen voor de dag waarop je opdracht aanvangt. In dit laatste geval moet de inschrijving gebeuren binnen de acht werkdagen na het nemen van de beslissing tot jouw benoeming of aanstelling.

 

Bij de inschrijving van een nieuw mandaat in de KBO via Liantis hoef je enkel het inschrijvingsformulier op onze website in te vullen (KBO VME - AANVANG BENOEMING ALS NIEUWE SYNDICUS). Wij nemen dan contact met je op en brengen je inschrijving verder in orde.

De hernieuwing of verderzetting van je mandaat als syndicus wordt niet beschouwd als een wijziging die moet worden meegedeeld aan het ondernemingsloket. Hier hoef je dus niets voor te doen, tenzij er in tussentijd fundamentele wijzigingen aan jouw gegevens zijn aangebracht (wijziging adres, wijziging kbo nummer, …).


De gegevens van de uittredende syndicus moeten dan doorgehaald worden. De vereniging van mede-eigenaars of haar syndicus moet aan het ondernemingsloket melden op welke datum de doorhaling in voege treedt. Daartoe moeten de nodige bewijsstukken worden verzameld (bewijs van ontslag van de syndicus door de algemene vergadering).  Die melding gebeurt ten laatste op de werkdag die de inwerkingtreding van de doorhaling voorafgaat.


  • Als de doorhaling van de uittredende syndicus en de inschrijving van de nieuwe syndicus op hetzelfde moment gebeurt dan wordt dit als 1 handeling aanzien en zal de kostprijs slechts 1 keer verschuldigd zijn.
  • Als de doorhaling van de uittredende syndicus en de inschrijving van de nieuwe syndicus echter op een verschillend moment gebeurt, dan wordt dit als 2 handelingen aanzien en zal de kostprijs 2 keer verschuldigd zijn.


Bij de doorhaling van een mandaat in de KBO via Liantis hoef je enkel het inschrijvingsformulier op onze website (KBO VME - EINDE MANDAAT ALS ZITTENDE SYNDICUS) in te vullen.  

De tool biedt tevens de mogelijkheid om de doorhaling van de uittredende syndicus en de inschrijving van de nieuwe syndicus op hetzelfde moment uit te voeren (KBO VME - EINDE + AANVANG IN EEN BEWEGING). 

Indien nodig nemen wij contact met je op om de aanvraag tot inschrijving verder in orde te brengen.

Voor elke aanvraag, wijziging of doorhaling dient een inschrijvingsrecht door de VME te worden betaald. Dat bedrag kan jaarlijks geïndexeerd worden. Voor 2021 bedraagt de kostprijs 90,50€.



Indien de VME nog niet gekend is in de KBO gelieve contact op te nemen met Liantis via syndici@liantis.be. Hiervoor wordt een meerprijs van € 37 (excl. BTW) in rekening gebracht.

Als je nog niet over een account beschikt, kun je je registreren via onderstaande start-knoppen. 

Volg dan eerst de registratieprocedure, bevestig je registratie via de e-mail die je ontvangen hebt  en meld je vervolgens opnieuw aan voor de KBO VME-tool.

  1. Indien het benoemingsbesluit een vertegenwoordiger aanduidt, dan is de registratie van die vertegenwoordiger in de KBO verplicht.

Bijvoorbeeld:

  • De AV benoemt de vennootschap X tot syndicus, vertegenwoordigd door dhr. Y
  • De AV benoemt de vennootschap X tot syndicus, hier vertegenwoordigd door dhr. Y
  • De AV benoemt de vennootschap X tot syndicus (vertegenwoordigd door dhr. Y)

 

  1. Indien het benoemingsbesluit geen vertegenwoordiger aanduidt, dan moet er gekeken worden of de rechtspersoon-syndicus al dan niet zelf over een BIV-erkenning beschikt. 

 

  • Beschikt de rechtspersoon-syndicus wel over een eigen BIV-erkenning dan is de registratie van een vrij te kiezen vertegenwoordiger, die over een BIV-erkenning beschikt,  niet verplicht.

 

  • Beschikt de rechtspersoon-syndicus niet over een eigen BIV-erkenning dan is de registratie van een vrij te kiezen vertegenwoordiger, die gerechtigd is vastgoedactiviteiten uit te oefenen (bijv. het beschikken over een BIV-erkenning), verplicht. 

 

De FOD Economie bevestigde dat voor de bestaande inschrijvingen in de KBO waar geen vertegenwoordiger, die gerechtigd is vastgoedactiviteiten uit te oefenen (bijv. het beschikken over een BIV-erkenning),  van de rechtspersoon-syndicus is aangeduid geen aanvullende registratie in de KBO dient te gebeuren. Onvolledige inschrijvingen uit het verleden zullen in de praktijk dus slechts moeten worden aangevuld bij de eerstvolgende wijziging ervan (naar aanleiding van de vernieuwing of wijziging van het mandaat van syndicus of de wijziging van de vertegenwoordiger die gemachtigd is de activiteiten van syndicus uit te voeren binnen de vennootschap, enz.).

 

De kosten voor het aanpassen/aanvullen van een inschrijving in de KBO allen ten laste van de VME.

Voor elk van die VME’s moet die persoon als vertegenwoordiger van de syndicusvennootschap in de KBO worden geschrapt (en eventueel vervangen). Liantis bezorgt je in een handomdraai een overzicht van alle betrokken VME’s en voert de wijziging vervolgens voor elke VME tegen het gebruikelijke tarief door. Neem hiervoor contact op met Liantis Ondernemingsloket via syndici@liantis.be of dien je aanvraag meteen zelf online in.

Je kan dit niet via de KBO VME-tool doorgeven. Neem contact op met Liantis Ondernemingsloket via syndici@liantis.be of dien je aanvraag meteen zelf online in.

Immo-Connect is een algemeen gebruikersplatform waarmee u kan inloggen op al onze verschillende makelaarstools. Zo kan u zich op tools zoals RealSmart, KadasterFinder, MyRent Pro en Vastgoedinfo-Vlaanderen telkens aanmelden met dezelfde account. Dankzij Immo-Connect kan u uw organisatie met precisie beheren.

Je kan Immo-Connect gebruiken om aan te melden bij onze Tools:






Voor een actueel overzicht van onze toepassingen kan je best het Vastgoed Loket bezoeken.

In de rechterbovenhoek van het startscherm vindt u de talenknop. Wanneer u daarop klikt, kan u via het drop-down menu kiezen om Immo-Connect weer te geven in het Nederlands, Frans of Engels.

Uw voorkeurstaal wordt onthouden voor de volgende aanmelding.

U kan ons steeds contacteren via mail op support@immo-connect.be of telefonisch op 09 243 10 20. Onze helpdesk is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u.

Als alternatief kan u uw vraag stellen via ons contactformulier op deze pagina.

Wij doen steeds ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.

Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden over welke tool het gaat, wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact ontvangt. Voeg indien mogelijk ook een schermafbeelding van de volledige webpagina aan uw mail toe; dat helpt ons vaak al een stap verder.

1) Een account aanmaken

Indien u nog nooit eerder een Immo-Connect hebt aangemaakt, surf dan naar www.immo-connect.be. Hier ziet u de landingspagina, waarop u naar beneden scrolt om de knop 'aanmelden' te zien:




Om zeker te zijn dat u geen bestaand profiel heeft, probeer u eerst aan te melden met uw eID. 
Indien er geen profiel van u wordt gevonden, klikt u links in beeld op de knop “een nieuwe Immo-Connect account aanmaken”.


 U komt op het scherm waar u uw account-informatie dient in te geven:
  • Uw Naam en Voornaam, zoals aangegeven op uw identiteitskaart.
  • Een gebruikersnaam, er wordt automatisch één voorgesteld, maar u kan deze zelf aanpassen. Iedere gebruikersnaam moet uniek zijn en dient uit minstens 6 tekens te bestaan.
  • Een persoonlijk e-mailadres, bij voorkeur een privé mailadres. Dit mailadres moet uniek zijn en kan niet verbonden zijn met een ander profiel.
  • Een wachtwoord dat uit minstens 8 tekens bestaat.

Door een Immo-Connect account aan te maken, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden.


 


2) Activeren

De volgende stap is het activeren van uw account. Om te bevestigen dat uw e-mailadres geldig is, wordt via e-mail een activatiecode gestuurd naar het mailadres dat u hebt opgegeven bij de aanmaak van uw account. 
Deze activatiecode bestaat uit 6 letters en/of cijfers. Zolang deze activatiecode niet ingegeven wordt zal u zich niet kunnen aanmelden op uw nieuwe account.


Mocht u mail waarin uw code verstuurd wordt kwijtraken, kan u vanop dezelfde pagina een nieuwe mail met activatiecode versturen.


 


3) eID koppelen

Vervolgens is het belangrijk dat u uw eID koppelt. Wettelijk zijn voor het gebruik van bepaalde tools erkenningen vereist die enkel via het eID opgehaald kunnen worden. Deze erkenningen geven aan dat jij, vanwege je beroep, gevoelige informatie mag opvragen en inkijken.

Zonder uw eID zal u dus geen toegang hebben tot het merendeel van onze tools en zult u ook een foutmelding krijgen als u zich probeert aan te melden.

 


4) (Optioneel) ItsMe koppelen

Een laatste, optionele stap is het koppelen van uw ItsMe aan uw profiel. Dit kan het aanmelden voor bepaalde tools vergemakkelijken maar is geen vervanging voor het koppelen van uw eID. 

Immo-Connect is het overkoepelend aanmeldsysteem dat u kan gebruiken om u aan te melden bij onze Tools. Om u aan te  

melden op www.immo-connect.be, klikt u op de 'Aanmelden' knop in het midden van de pagina.

Op elke andere tool is de optie 'Aanmelden' altijd rechtsboven op de pagina aanklikbaar. 



Afhankelijk van welke tool u wenst te gebruiken zijn er verschillende manieren om aan te melden:

  • CIBweb, VIVO, COVAST, BizMart en RealSmart: aanmelden met uw gebruikersnaam en wachtwoord, ItsMe of EID. Als u één keer bent aangemeld zal u enkel uw hoedanigheid/organisatie moeten kiezen en hoeft u geen ItsMe of eID te gebruiken.
  • KadasterfinderFinder, MyRent Pro, AntiWitwas: Altijd aanmelden met eID of ItsMe.


Let op:! Om u met ItsMe aan te melden, moet uw eID eerst aan uw profiel gekoppeld zijn.


Ja, u kan de gegevens op uw profiel ten alle tijde wijzigen!


Om uw gegevens te veranderen, meld u zich aan op Immo-Connect en navigeert u naar 'Mijn Profiel'.
Het eerste tabblad 'Mijn Gegevens' toont een knop 'Profiel Wijzigen', als u hierop klikt kan u uw gegevens wijzigen.

In deze bewerkingsmodus kan u uw contactgegevens, profielfoto, aanspreking, etc... aanpassen.
Eens u klaar bent, vergeet niet op 'wijzigingen Bewaren' te klikken om uw bewerkingen te bewaren.

Wanneer uw identiteitskaart aan uw  Immo-Connect account gekoppeld is, kan u sommige velden niet meer aanpassen.

Uw naam, geboortedatum en geslacht worden automatisch overgenomen van uw identiteitskaart en kunnen niet meer gewijzigd worden, tenzij u deze verandering ook bij de overheid en dus op uw identiteitskaart maakt.

Om uw wachtwoord te veranderen, meldt u zich aan op Immo-Connect en gaat u naar het tabblad 'Mijn Profiel'. Hier kan u onder het tabblad 'Mijn Account' op 'Wachtwoord Wijzigen' klikken.


U vult eerst uw huidige wachtwoord in, gevolgd door een nieuw wachtwoord naar uw keuze.
Dit wachtwoord geeft u ter bevestiging een tweede keer in.
Tot slot slaat u uw gewijzigde wachtwoord op.


Uw Immo-Connect profiel is persoonlijk en verbonden met uw unieke eID; u kan dus geen meerdere profielen hebben met hetzelfde eID of rijksregisternummer. Als u ooit van werkgever of kantoor verandert, dan blijft u gewoon hetzelfde profiel gebruiken om aan te melden. Dat profiel kan u dan koppelen aan uw nieuwe organisatie.

Wanneer u uw werkmailadres gebruikt om uw account aan te maken, verliest u de toegang tot uw account indien u van werk verandert. U zal zich niet meer kunnen aanmelden of uw wachtwoord kunnen veranderen als u niet langer toegang heeft tot uw vorige professionele mailbox.

Om dit scenario te voorkomen, raden we aan een persoonlijk mailadres te gebruiken bij het aanmaken van uw Immo-Connect profiel. Uw account kan aan meerdere organisaties gekoppeld worden en u kan bij elke organisatie een ander mailadres opgeven uniek voor die organisatie.

Indien nodig, kan u uw e-mailadres wijzigen bij het onderdeel "mijn profiel", onder het tabblad "Mijn account".
Let op, wanneer u uw e-mailadres wijzigt, moet u uw account opnieuw activeren, net zoals u gedaan heeft bij het aanmaken van uw profiel

Uw gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden.


U kan het e-mailadres op uw Immo-Connect account zelf wijzigen door rechtsboven op uw naam te klikken en in het drop-down menu 'Mijn profiel' te selecteren. Onder het tabblad 'Mijn account' kan u onder andere uw e-mailadres aanpassen. Vergeet zeker niet om uw wijzigingen te bewaren.

Wanneer u het nieuwe mailadres heeft ingevuld, ontvangt u per mail een activatiecode.

Die code geeft u in op het scherm met uw accountinformatie om uw e-mailadres te activeren.

Als u een erkenning ontbreekt zijn er twee mogelijke redenen:

  1. U heeft uw eID nog niet gekoppeld:
    Alle erkenningen die wij gebruiken zijn via verschillende databases gekoppeld aan uw eID. Als u geen toegang krijgt tot een bepaalde tool omdat u niet de juiste erkenning heeft, controleer dan zeker of uw eID aan uw profiel gekoppeld is.

  2. U bent niet opgenomen in de Database van de organisatie waar de erkenning vandaan komt:
    Wij zijn afhankelijk van de verschillende databases waar deze erkenningen vandaan komen om ons van de juiste data te voorzien. Als uw eID gekoppeld is en u de juiste erkenning nog niet heeft, dan betekent dit dat wij nog wachten op de nodige gegevens. Zo kan het tot 4 maanden duren voor we de nodige informatie voor een Fonds323-erkenning doorkrijgen.


Als er een erkenning op uw account ontbreekt, contacteer dan onze helpdesk. Zij kunnen samen met u nagaan waarom de erkenning in kwestie niet wordt weergegeven.


U kan uw gegevens zelf verwijderen uit Immo-Connect.


U vindt deze optie terug onder het menu "Mijn Privacy" waar u kan kiezen tussen de opties 'Deactiveren' en 'Verwijderen'.

U kan dit niet via een gewone email aanvragen, dit moet vanuit uw Immo-connect account aangevraagd worden. Het is immers te makkelijk om namens iemand anders een mail te sturen, of om het verkeerde profiel te verwijderen als iemand dezelfde naam heeft. Door dit formulier te gebruiken zijn we verzekerd dat de juiste gegevens worden verwijderd op eigen verzoek.


Let op, indien u al actief bent geweest op uw profiel, dan kunnen wij het enkel anonimiseren, niet verwijderen.
Dat is de gebruikelijke procedure, waarbij al uw gegevens worden vervangen door anonieme informatie.





U kan ons steeds contacteren via mail op support@immo-connect.be of telefonisch op 09 243 10 20. Onze helpdesk is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u.

Als alternatief kan u uw vraag stellen via ons contactformulier op deze pagina.

Wij doen steeds ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.

Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden over welke tool het gaat, wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact ontvangt. Voeg indien mogelijk ook een schermafbeelding van de volledige webpagina aan uw mail toe; dat helpt ons vaak al een stap verder.

Hieronder kan u een uitgebreide installatieprocedure vinden.

Mocht u na het voltooien van onderstaande stappen in verschillende internetbrowsers nog problemen ondervinden, kan u ons steeds verder via mail of telefonisch bereiken.

Vermeld dan zeker welk besturingssysteem (Windows, Mac) u gebruikt, de geteste internetbrowsers (Internet Explorer, Google Chrome, Firefox, Safari) en of u een anti-virus/firewall gebruikt.

Gelieve ons ook een printscreen van de foutmelding op te sturen, zo kunnen we een snellere oplossing voorzien.



Belangrijk:

  • Sluit alle overbodige programma’s.
  • Steek uw eID 1 minuut op voorhand in uw kaartlezer.
  • We raden aan dat u Chrome of Firefox gebruikt, maar u kan het steeds eerst in uw browser naar keuze proberen.
  • Pauzeer uw anti-virus/firewall tijdelijk tijdens de installatieprocedure. (Raadpleeg hier de instructies van de overheid per anti-virus: www.loginhulp.be/134-Configureer_de_antivirus.html)

 

1) De eID software installeren




  • Download en installeer eID software via de "Gratis download" knop. 
  • Download en installeer eID viewer. (knop “Gratis download eID viewer”)
  • Sluit uw internetbrowser en ga naar stap 2.

 


2) Certificaten valideren


  • Open het programma eID viewer.


  • Wanneer de eID-software en viewer correct zijn geïnstalleerd ziet u na enkele seconden uw persoonlijke gegevens en foto verschijnen.



  • Open het tabblad Certificaten:
    • Duid “UW NAAM (Authentication)” aan en druk op "Nu valideren". Deze actie heeft geen visueel effect, de pagina blijft onveranderd.
    • Klik op “UW NAAM (Signature)” en druk op "Nu valideren".
    • Sluit de eID viewer.
    • Gebruikt u de internetbrowser Firefox? Ga dan naar stap 2.1.
    • Indien u een andere browser gebruikt, herstart de computer en ga naar stap 3.


2.1) Firefox addon (enkel indien u Firefox als internetbrowser gebruikt)




  • Druk op "Toevoegen aan Firefox" en bevestig door nogmaals op "Toevoegen" te klikken.


  • Wanneer u de melding “eID België is aan Firefox toegevoegd” krijgt, sluit u de internetbrowser en herstart u de computer.

 


3) eID testen



  • Druk onderaan op Start de test.
  • Er verschijnt een venster waar u uw certificaat “UW NAAM (Authentication)” kan selecteren en druk op OK.
  • Er verschijnt een venster waar u uw pincode kan invoeren en druk op OK.
  • Wanneer u de onderstaande melding krijgt, bent u nu klaar om op onze toepassingen aan te melden met eID.

Volg onderstaande stappen: 




  • Download en installeer eID software via de "Gratis download" knop. 
  • Download en installeer eID viewer. (knop “Gratis download eID viewer”)
  • Sluit uw internetbrowser en ga naar stap 2.

 


2) Certificaten valideren


  • Open het programma eID viewer.


  • Wanneer de eID-software en viewer correct zijn geïnstalleerd ziet u na enkele seconden uw persoonlijke gegevens en foto verschijnen.



  • Open het tabblad Certificaten:
    • Duid “UW NAAM (Authentication)” aan en druk op "Nu valideren". Deze actie heeft geen visueel effect, de pagina blijft onveranderd.
    • Klik op “UW NAAM (Signature)” en druk op "Nu valideren".
    • Sluit de eID viewer.
    • Gebruikt u de internetbrowser Firefox? Ga dan naar stap 2.1.
    • Indien u een andere browser gebruikt, herstart de computer en ga naar stap 3.


2.1) Firefox addon (enkel indien u Firefox als internetbrowser gebruikt)




  • Druk op "Toevoegen aan Firefox" en bevestig door nogmaals op "Toevoegen" te klikken.


  • Wanneer u de melding “eID België is aan Firefox toegevoegd” krijgt, sluit u de internetbrowser en herstart u de computer.

 


Indien u uw eID nog steeds niet kan koppelen, kan het zijn dat  antivirus het probleem is.
Contacteer hiervoor de helpdesk op 09 243 10 20. We raden aan om TeamViewer op uw computer te installeren voor dit gesprek.




Om de eID-toepassingen te gebruiken in FireFox, dient u een add-on te installeren. Die kan u vinden via onderstaande link:




  • Druk op "Toevoegen aan Firefox" en bevestig door nogmaals op "Toevoegen" te klikken.


  • Wanneer u de melding “eID België is aan Firefox toegevoegd” krijgt, sluit u de internetbrowser en herstart u de computer.

 

Om uw eID-software te testen, kan u onderstaande stappen volgen:



  • Druk onderaan op Start de test.
  • Er verschijnt een venster waar u uw certificaat “UW NAAM (Authentication)” kan selecteren en druk op OK.
  • Er verschijnt een venster waar u uw pincode kan invoeren en druk op OK.
  • Wanneer u de onderstaande melding krijgt, bent u nu klaar om op onze toepassingen aan te melden met eID.



De status "Test geslaagd" geeft aan dat de software correct werd geïnstalleerd en u verder kan naar onze toepassingen.
Indien de test niet slaagt, is er wellicht ergens iets fout gelopen. Overloop alle stappen in het installatieproces om te kijken of er ergens iets niet klopt. Indien u geen fouten vindt, herstart dan uw computer en test de software opnieuw. 


Als uw eID-viewer geen gegevens weergeeft, is er waarschijnlijk een probleem met de eID, de kaartlezer of de eID-viewer zelf.

Controleer dat uw eID correct in de kaartlezer is zit en dat de kaartlezer correct aan de computer is aangesloten. Indien u niet zeker bent, kan u de eID eens omdraaien in de kaartlezer. U kan ook de kaartlezer eens in een andere USB-poort steken.

Indien de kaartlezer aan een USB-hub aangesloten is, sluit u deze best rechtstreeks aan op de computer.

Zorg er steeds voor dat u over de meest recente versie van de eID-viewer beschikt. Die kan u downloaden via onderstaande link: http://eid.belgium.be/nl/je_eid_gebruiken/de_eid-middleware_installeren.

Beschikt u over de meest recente versie van de eID-viewer, controleer dan of uw eID-viewer de kaartlezer erkent. Mocht dat niet het geval zijn, dan krijgt u daar een melding van.
Bij sommige computers moet u nog een driver (installatieprogramma) voor de kaartlezer downloaden.
U vindt het type van uw kaartlezer meestal onderaan uw kaartlezer (bijvoorbeeld "ACR38").
Vervolgens zoekt u online naar "driver" gevolgd door het type van uw kaartlezer om de nodige drivers te vinden (bijvoorbeeld "driver acr38").
Eens de driver geïnstalleerd is en u uw computer opnieuw heeft opgestart, zou u in de eID-viewer uw gegevens moeten zien.

Controleer of uw eID nog geldig is, of de chip niet beschadigd is en of de kaart niet geblokkeerd is.
Als u vermoed dat er een probleem is met uw eID, neem dan contact op met de overheid.

Een identiteitskaart kan slechts aan één account gekoppeld zijn. 

Wanneer u een nieuw account aanmaakt, kan u de melding krijgen dat uw eID al aan een account gekoppeld is. In dat geval hebt u in het verleden al eens een account aangemaakt met een ander e-mailadres en uw eID hiermee verbonden.


Contacteer onze helpdesk wanneer u deze melding krijgt. Zij kijken na over welke account het gaat en helpen u verder aan te melden.

De foutmelding die u krijgt, “Client certificate is not present”, geeft aan dat het certificaat van uw eID niet correct wordt doorgegeven aan de browser.

Om dit op te lossen gebruikt u best Google Chrome (of Firefox met add-on) als u dat nog niet doet. Vaak lost het probleem zichzelf op wanneer u alle browservensters sluit en heropent. 


Deze foutmelding komt soms ook voor wanneer u de eID-kaart in de reader plaatst wanneer de browser reeds geopend is. 

Krijgt u nog steeds die foutmelding, dan kan u best de computer herstarten terwijl u de eID-kaart in de kaartlezer laat zitten. Na het opnieuw opstarten opent u de browser (Chrome/Firefox) opnieuw, surft u wederom naar de tool in kwestie en probeert u de eID opnieuw in te lezen.


Indien het na bovenstaande stappen nog niet moest lukken, dient u wellicht de certificaten nog te valideren in de eID-Viewer. 

  • Open het programma eID viewer.


  • Wanneer de eID-software en viewer correct zijn geïnstalleerd ziet u na enkele seconden uw persoonlijke gegevens en foto verschijnen.



  • Open het tabblad Certificaten:
    • Duid “UW NAAM (Authentication)” aan en druk op "Nu valideren". Deze actie heeft geen visueel effect, de pagina blijft onveranderd.
    • Klik op “UW NAAM (Signature)” en druk op "Nu valideren".
    • Sluit de eID viewer.
    • Gebruikt u de internetbrowser Firefox? Ga dan naar stap 2.1.
    • Indien u een andere browser gebruikt, herstart de computer en ga naar stap 3.


2.1) Firefox addon (enkel indien u Firefox als internetbrowser gebruikt)




  • Druk op "Toevoegen aan Firefox" en bevestig door nogmaals op "Toevoegen" te klikken.


  • Wanneer u de melding “eID België is aan Firefox toegevoegd” krijgt, sluit u de internetbrowser en herstart u de computer.


In uitzonderlijke gevallen dient u eveneens na te gaan of uw antivirus/firewall de verbinding niet tegenhoudt.
Indien aanmelding nog steeds niet lukt, contacteer dan gerust onze helpdesk, eventueel met een printscreen van het volledige scherm van de foutmelding in de test of van het punt waarop u vast loopt.

U kan ons steeds contacteren via mail op support@immo-connect.be of telefonisch op 09 243 10 20. Onze helpdesk is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u.

Als alternatief kan u uw vraag stellen via ons contactformulier op deze pagina.


Wij doen steeds ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.


Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden over welke tool het gaat, wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact ontvangt. Voeg indien mogelijk ook een schermafbeelding van de volledige webpagina aan uw mail toe; dat helpt ons vaak al een stap verder.

ItsMe is een applicatie die u toelaat om uw identiteit te bevestigen via uw GSM, bij Immo-Connect wordt dit gebruikt om uw aanmelden te vergemakkelijken en transacties te bevestigen. Dit is een integratie van een externe applicatie, ItsMe wordt niet door ons ontwikkeld.
Voor een gedetailleerde uitleg kan u best de website van itsme bezoeken.


Om ItsMe te gebruiken moet u eerst uw ItsMe koppelen aan uw Immo-Connect account.
Als u zich aanmeldt op uw Immo-Connect profiel kan u via het tabblad 'Mijn Account' uw ItsMe koppelen via de knop rechtsboven.

Als je dan op 'ItsMe Koppelen aan uw Account' klikt, wordt u doorverwezen naar een scherm waar u uw telefoonnummer moet ingeven. Let op dat u ook de ItsMe app moet geïnstalleerd hebben om dit te kunnen gebruiken.

Volg de procedure op het scherm, als deze afgerond is kan je inloggen met itsme op Immo-Connect.


LET OP: Uw ItsMe koppelen betekent niet dat u uw eID niet moet koppelen. Dit zijn twee verschillende functies en het koppelen van de eID is voor veel Tools vereist.


Ja, ItsMe is gratis. U kan de itsme-app gratis downloaden via de App Store en Google Play.
ItsMe is erkend door de Belgische overheid en kan voor hun applicaties ook gebruikt worden.


Ook uzelf digitaal identificeren, inloggen of transacties goedkeuren met ItsMe is gratis.


Een koppeling van de eID is een vereiste voor toegang tot bepaalde Tools. Een rechtstreekse verbinding met een eID is vereist om wettelijke verplichte erkenningen op te halen bij de juiste databanken.


Hoewel ItsMe uw identiteit verifieert om aan te melden is dit geen vervanging voor de rechtstreekse verbinding met eID. U zal dus altijd uw eID moeten koppelen om toegang te krijgen tot bepaalde Tools.



Hiervoor kan u best terecht op de website van itsme voor de meest accurate informatie.
Indien u iemand wilt spreken kan u contact opnemen met iemand van ItsMe op het nummer 02 657 32 13.


U kan ons steeds contacteren via mail op support@immo-connect.be of telefonisch op 09 243 10 20. Onze helpdesk is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u.

Als alternatief kan u uw vraag stellen via ons contactformulier op deze pagina.

Wij doen steeds ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.

Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden over welke tool het gaat, wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact ontvangt. Voeg indien mogelijk ook een schermafbeelding van de volledige webpagina aan uw mail toe; dat helpt ons vaak al een stap verder.

Om een organisatie toe te voegen aan uw profiel, klikt u rechtsboven op uw naam en kiest u in het drop-down menu voor 'Mijn organisaties'. In de rechterbovenhoek vindt u de knop 'Organisatie toevoegen', waar u het ondernemingsnummer van uw kantoor kan invoeren.

Als de organisatie nog niet gekend is in ons systeem, dan vult u minimaal de verplichte velden in om ze aan te maken. 

U wordt dan de beheerder van de organisatie.


Als de organisatie al bestaat in ons systeem, kan u ze simpelweg selecteren. Daarna vult u uw werknemersinfo in en volgt u de stappen. Eens u de organisatie heeft toegevoegd aan uw profiel, krijgt u de status 'wachten op bevestiging'. Een beheerder van de organisatie zal u moeten bevestigen via de tabbladen 'Mijn organisaties' -> 'Medewerkers'.

Wanneer u de status 'wachten op bevestiging' krijgt, wil dat zeggen dat u een aanvraag heeft ingediend om deel uit te maken van een organisatie. De beheerder van die organisatie moet u dan toelating geven om onder dat kantoor te werken. 


Immo-Connect brengt de beheerder automatisch op de hoogte van uw aanvraag via mail.

Die kan dan vanop het scherm 'Mijn organisaties', onder het tabblad 'Medewerkers', bevestigen dat u deel uitmaakt van de organisatie.

Van zodra een beheerder u bevestigt als lid van de organisatie, wordt u daarvan geïnformeerd per mail.

Wanneer u zich bij een Immo-Connect toepassing aanmeldt, kan u selecteren onder welke organisatie u de toepassing wil gebruiken.

Staat de benodigde organisatie/combinatie niet in de lijst, dan kan u een nieuwe combinatie aanmaken via de voorziene knop.


Bent u reeds aangemeld onder een bepaalde organisatie en wil u wisselen van kantoor, dan klikt u rechtsboven op uw naam en kiest 'verander hoedanigheid'.

U komt op het bovengenoemde scherm en kiest opnieuw een organisatie.

De persoon die in Immo-Connect een organisatie aanmaakt, wordt automatisch ingesteld als de beheerder van die organisatie. Idealiter is dit de zaakvoerder.
Een beheerder kan nieuwe medewerkers toevoegen en bepalen welke tools zij kunnen gebruiken.
Daarnaast kan die persoon de gegevens van de organisatie en haar medewerkers aanpassen.

De beheerder kan ook, indien die dat wenst, andere medewerkers beheerder van de organisatie maken.

Onder het tabblad 'Mijn organisaties' selecteert u dan uw kantoor. Daarna klikt u in het tabblad 'Medewerkers' op 'Bekijk detail' bij de medewerker in kwestie. Rechtsboven vindt u de optie 'Gegevens wijzigen'; daar kan u deze medewerker 'beheerder van de organisatie' maken. 

Vergeet de wijzigingen niet op te slaan.


Een beheerder staat in het overzicht van de medewerkers steeds aangeduid met een rode ster.


Enkel een beheerder van de organisatie kan deze gegevens wijzigen.

Klik, na aanmelding, rechtsboven op uw naam en kies "Mijn organisaties".
Kies de organisatie die u wenst aan te passen en ga naar het tabblad "Gegevens". Klik op de knop "gegevens wijzigen".
U kan nu de gegevens van de organisatie aanpassen. 

Vergeet niet om de wijzigingen op te slaan via de voorziene knop.

Enkel een beheerder van de organisatie of de medewerker zelf kan deze gegevens wijzigen.

Klik, na aanmelding, rechtsboven op uw naam en kies "Mijn organisaties".
Kies de organisatie die u wenst aan te passen en ga naar het tabblad "Medewerkers". 

Selecteer de betreffende gebruiker en kies "Gegevens wijzigen".
U kan nu de gegevens van de betreffende medewerker aanpassen. 

Vergeet niet om de wijzigingen op te slaan via de voorziene knop.

U kan ons steeds contacteren via mail op support@immo-connect.be of telefonisch op 09 243 10 20. Onze helpdesk is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u.

Als alternatief kan u uw vraag stellen via ons contactformulier op deze pagina.


Wij doen steeds ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.


Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden over welke tool het gaat, wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact ontvangt. Voeg indien mogelijk ook een schermafbeelding van de volledige webpagina aan uw mail toe; dat helpt ons vaak al een stap verder.

De tools en wallet kan u vinden onder het tabblad 'Mijn organisaties', omdat die per organisatie anders kunnen worden ingesteld. Klik daar eerst op de organisatie in kwestie en kies voor onderdelen zoals de algemene gegevens, een overzicht van de medewerkers, de 'Tools' en de 'Wallet' van uw organisatie. 

Als organisatie beschikt u binnen Immo-Connect over een virtuele rekening, 'Wallet' genoemd.

U kan deze Wallet beheren, door (na aanmelding) rechts bovenaan op uw naam en vervolgens in het drop-down menu op 'Wallet' te klikken.

Door op "Opladen" te klikken, kunt u een bepaald bedrag op de Wallet van uw organisatie storten.
De Wallet kan u opladen aan de hand van een online betaling of een overschrijving.

Maakt u gebruik van een online betaling, dan laadt de Wallet bij een geslaagde betaling automatisch op.
De online betalingsmogelijkheden zijn: Bancontact en Maestro.
Het minimumbedrag voor een online oplading is €50.

Bij het gebruik van een overschrijving, moet u rekening houden met enkele dagen administratieve verwerking.
Vergeet zeker niet om gebruik te maken van de gestructureerde mededeling. Enkel via de gestructureerde mededeling zal de Wallet automatisch opgeladen worden.

Als organisatie beschikt u binnen Immo-Connect over een virtuele rekening, 'Wallet' genoemd.

U kan deze Wallet beheren, door (na aanmelding) rechts bovenaan op uw naam en vervolgens in het drop-down menu op 'Wallet' te klikken.


Op deze pagina ziet u het saldo van uw Wallet met daaronder een overzicht van uw transacties.
Deze tabel kan u sorteren en filteren. Indien gewenst kan u ook uw transacties exporteren (naar een csv bestand).

Rechts van elke geslaagde transactie vindt u ook de transactiebon in PDF-bestand.

Per organisatie beschikt u binnen Immo-Connect over een virtuele portefeuille, de 'Wallet'. U kan deze Wallet raadplegen en beheren door (na aanmelding) rechts bovenaan op uw naam te klikken. Kies daarna in het drop-down menu voor 'Wallet'. 

U komt terecht op een pagina waar u het saldo van uw organisatie en een overzicht van alle transacties ziet. De tabel met transacties kan u sorteren en filteren naar wens.


Door op de knop 'exporteren' te klikken, kan u de transacties exporteren in een CSV-bestand. Dat bestand kan u vervolgens openen in Excel en daar bewerken. 

U kan ons steeds contacteren via mail op support@immo-connect.be of telefonisch op 09 243 10 20. Onze helpdesk is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u.

Als alternatief kan u uw vraag stellen via ons contactformulier op deze pagina.


Wij doen steeds ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.


Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden over welke tool het gaat, wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact ontvangt. Voeg indien mogelijk ook een schermafbeelding van de volledige webpagina aan uw mail toe; dat helpt ons vaak al een stap verder.

Elke tool heeft eigen vereiste erkenningen om te registreren of gebruiken. 

Dit staat aangegeven zowel bij het registreren van de toepassing, als bij het beheer van de tools via uw organisatiebeheer.


Indien u niet over de nodige erkenningen beschikt om de betreffende toepassing te registreren of starten, kan u hier bijgevolg niet mee verder.

U kan ons steeds contacteren via mail op support@immo-connect.be of telefonisch op 09 243 10 20. Onze helpdesk is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u.

Als alternatief kan u uw vraag stellen via ons contactformulier op deze pagina.


Wij doen steeds ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.


Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden over welke tool het gaat, wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact ontvangt. Voeg indien mogelijk ook een schermafbeelding van de volledige webpagina aan uw mail toe; dat helpt ons vaak al een stap verder.

U gebruikt wellicht een computer met Windows XP en wellicht ook Internet Explorer als browser. 


Windows XP wordt sinds 8 april 2014 niet meer ondersteund door Microsoft zelf! 

Dit wil zeggen dat het blijven gebruiken van Windows XP de nodige veiligheidsrisico's en problemen met zich mee brengt.

Vele toepassingen worden ook niet meer ondersteund op deze versie van Windows, waardoor deze mogelijk ook niet meer (correct) functioneren.


Het is met andere woorden ten zeerste aangeraden over te schakelen naar de nieuwste versie van het besturingssysteem. 

Raadpleeg hiervoor best uw IT-dienst.

Wanneer uw Mac (Apple computer) vraagt naar het "sleutelhangerwachtwoord", bedoelt men hier standaard het wachtwoord van de computer mee. 
Echter is het zo dat, wanneer u zich tracht aan te melden met uw eID (zoals bij de meeste van de Immo-Connect tools), men hier de pincode van uw eID-kaart bedoelt.

Dit is de meestvoorkomende fout bij het inlezen van de eID.
Deze wordt veroorzaakt door het feit dat het certificaat dat op jouw eID staat, niet tot bij ons geraakt.

Dit kan meerdere oorzaken hebben.


Controleer zeker jouw installatie door de eID viewer te openen.
Als je daar uw kaart ziet is de eerste stap in orde.
Als je ze daar niet ziet is er misschien iets mis met de kabel of uw kaartlezer!
Probeer dan uw kaarlezer op een andere poort aan te sluiten, haal je kaart uit en veeg ze eens schoon, ... 

Sluit de browser en probeer opnieuw in te loggen.

Nog steeds dezelfde foutmelding?
Dan zal je de eID viewer misschien moeten updaten.
Ga hiervoor op www.eid.belgium.be en download zowel de Quickinstaller (groene knop) als de Viewer (witte knop).
Open terug de eID viewer en valideer jouw certificaten.


Nog steeds dezelfde foutmelding?
Dan is jouw Anti-Virus mogelijks de oorzaak.
Zorg dat je Teamviewer hebt en bel ons op, 09/243.10.20.

U kan ons steeds contacteren via mail op support@immo-connect.be of telefonisch op 09 243 10 20. Onze helpdesk is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u30 tot 17u.

Als alternatief kan u uw vraag stellen via ons contactformulier op deze pagina.


Wij doen steeds ons uiterste best u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien.


Gelieve in uw mail duidelijk te vermelden over welke tool het gaat, wat uw vraag precies is of welke foutmelding u exact ontvangt. Voeg indien mogelijk ook een schermafbeelding van de volledige webpagina aan uw mail toe; dat helpt ons vaak al een stap verder.